SUBSCRIBE

Ahad, Februari 19, 2017

GEMUK DURJANA 7

“Finally jumpa juga you tanpa abang you tu.” Kata Riz.
Aku pandangnya. Dia sudah menarik kerusi dihadapanku dan duduk disitu. Mata aku tak lari dari melihanya. Dia duduk tegak dan tangannya menggenggam satu sama lain diatas meja.
Aku senyum. Aku suka melihat wajah Riz. Wajahnya ciri lelaki idaman aku. Dengan kulit sawo matangnya itu dibawa pula dengan gaya seorang lelaki metroseksual. Makin menyerlahkan kemaskulinannya.
Sangat berbeza dengan Iwan. Iwan berkulit kuning langsat dengan gaya korporatnya. Sentiasa kemas walaupun cuma berpakaian kasual. Membuatkan dia sangat disegani. Sekali pandang dah tahu kedudukannya.
“Kenapa tak tegur kalau nampak I?” Tanyaku.
“Seganlah dengan abang you tu. Dia punya aura tu overprotective. So scary.” Jawabnya.
Aku ketawa.
Memang Iwan tu nampak sikap pelindungnya. Sangat melindungi aku. Kalau keluar dengan dia, jangan sampai ada yang pandang kami pelik, pasti dia jadi beku. Keluar aura 'kau apehal?'. Terutama sejak aku suarakan tentang perbezaan kami dulu tu. Makin kuat aura tu. dia akan pandang semacam dan ianya sangat mengerunkan.
“Dia okey saja. Janji tak ada orang cari masalah dengan dia. Dia tak adalah nak gaduh dengan orang.” Kataku.
Riz angguk.
“Still dia tu menakutkan untuk didekati.” Katanya sambil ketawa kecil. Aku turut ketawa.
“So, kenapa cari saya?” Tanyaku.
“Rindu. Hari tu pergi rumah you tapi tak nampak pun you. Your car pun tak nampak.” Katanya.
Aku sengih. Dalam hati aku sangat bersyukur sebab dia tak tahu dimana rumahku yang sebenarnya. Jika tidak, aku rasa lelaki ni pasti akan kerap berkunjung ke rumahku. Itu hanya akan buatkan mama dan abah tak selesa. Aku juga turut tak selesa.
Iwan lain. Dia anak kepada Mami Jun. Kenalan mama. Mama kenal dan tahu siapa keluarganya. Abah pun kenal dengan Mami. Maka bila aku kata nak keluar dengan Iwan, tiada siapa melarang malahan mama dan abah suka kalau Iwan ambil dan hantar aku. Kata abah, itu cara lelaki budiman. Ambil anak daranya minta izin. Hantar pulang pun bagitau.
Mulanya memang aku rasa tak selesa. Tapi lama kelamaan dah jadi biasa sampai tak rasa apa-apa. Rasanya kalau dia tak datang tu yang buat aku rasa tak selesa. Buat aku pelik. Mana taknya. Kalaupun hari itu dia tak datang untuk jemput aku makan, dia pasti datang singgah jumpa aku sekadar nak ucap selamat malam.
Lelaki ini pelik. Jangan harap nak mesej atau dapat panggilan telefon dari dia. Dia suka datang terus ke rumah. Tak kisah menunggu aku bersiap. Walaupun kadang tu sengaja aku biar dia menunggu sejam. Dia tenang saja. Boleh bersembang mesra dengan mama atau abah. Langsung tak kekok.
Kadang aku rasa betul yang dia memang sukakan aku. Mungkin dia dah jatuh cinta padaku. Namun, perasaan perah santan tu aku simpan jauh-jauh. Aku sedar diri. Perkara itu adalah mustahil.
“Berangan pula you ni.” Riz mengusir lamunanku. Aku tayang gigi. Kebetulan pelayan menghantar makanan kami.
“You ada telepathy dengan I ke? Order for 2?” Tanyanya. Sekali lagi aku sengih.
“Nisa.” Tegur Iwan.
Tak sempat nak terangkan. Tuan punya makanan sudah sampai. Dia menarik kerusi dan duduk disebelahku. Matanya masih terarah pada Riz.
“Abang Iwan, ini kawan Nisa. Riz. Riz meet abang Iwan.” Aku perkenalkan mereka berdua.
Saja perkenalkan lagi. Kot mereka berdua lupa yang mereka sudah berkenalan dulu. Maklumlah, sekali saja jumpa. Kemungkinan untuk lupa tu kan ada.
“Yang hari tu, kan?” Tanya Iwan.
Aku angguk. Riz hanya senyum. Aku sebenarnya nak ketawa. Iwan dah keluar aura beku dia. Riz dah terkulat-kulat.
“Nak join kami ke? Orderlah.” Kata Iwan sambil memanggil pelayan datang mengambil pesanan untuk Riz. Riz hanya memesan air saja.
“Air saja?” Tanya Iwan.
“Air saja, bang. Saja nak jumpa Nisa. Selalu segan nak tegur dia. Asyik nampak dia dengan abang saja. Hari ni ingatkan dia seorang. Tu yang tegur. Tak tahu abang pun ada sini.” Kata Riz malu-malu. Langsung tak kena dengan gayanya.
“Macam tu kami makan dululah.” Kata Iwan pada Riz.
Riz angguk dan mempersilakan kami makan.
“Kita makan dululah. Abang Iwan dah lapar sangat. Hari ni busy sangat. Tadi tu pergi buat kerja dekat atas tu kejap. Tu yang tinggalkan Nisa seorang. Rasa bersalah juga tapi bila tengok Nisa ada kawan, lega sikit. Kurang sikit rasa bersalah." Kata Iwan sambil memandangku.
Aku angguk.
“Makan dulu, Riz.” Pelawaku.
Riz hanya senyum menelan air liur melihat steak yang aku dan Iwan pesan. Iwan sudah makan. Nampak sangat dia sangat lapar. Dia makan pun laju saja. Langsung tak mempelawa orang depan makan.
“Lama tak nampak you dekat kedai biasa kita jumpa tu.” Kata Riz.
Aku dengar Riz bercakap dengan aku tapi aku buat tak tahu saja. Aku memang tak suka makan sambil bercakap. Hilang kenikmatan. Jadi aku biar saja.
Tapi Iwan dah menyepak kakiku. Tersedak aku dibuatnya. Terkejutlah. Aku tengah kusyuk makan ni. Pergi sepak kaki aku buat apa? Bukannya aku tak dengar apa yang Riz cakap tapi aku malas nak jawab. Lagipun, kalau salah jawab, mau orang sebelah ni melenting. Dia bukan boleh pakai punya orang. Mood macam perempuan. Tak stabil.
“Saya takut kereta saya rosak lagi dekat situ. Takut aura kerosakan tu menjadi virus yang tersebar tidak dapat diubati.” kataku selamba.
Riz ketawa.
“Merepeklah you ni. Jomlah bila-bila kita hang up kat situ or kat mana-mana pun. Boleh sembang lama-lama. Kita belum ada kesempatan nak kenal-kenal. Kalau jumpa you, kalau tak dengan Norli, dengan abang you ni. Sampaikan no phone you pun I tak sempat nak ambil.” Kata Riz.
Aku senyap tanpa bicara. Meneruskan urusan mengisi perut aku tanpa kisah apa yang Riz katakan. Lebih baik aku diam dari aku jawab apa-apa. Lagi banyak aku cakap, makin terasa aura kena sembelih dengan orang sebelah. Dari kena sembelih, baiklah diam dan makan.
“Abang tak kisahkan kalau Nisa nak keluar dengan saya?” Riz menukar soalan itu kepada Iwan bila aku diam.
Iwan angkat bahu.
“Boleh tapi jangan keluar malam. Anak dara tak elok keluar dah malam atau sampai malam.” Balas Iwan.
Aku gelak dalam hati. Dekat bibirku senyuman terukir.
Memang tak akanlah kau dapat keluar dengan aku bila pakcik ni akan ambil aku bila makan tengahari. Kadang makan petang. Ikut suka dia tapi aku dalam mode standby untuk dia datang ambil bila-bila masa tanpa notis. Pandai pakcik ni bagi alasan. Bijak. Bijak.
“Nisa, abang you dah bagi green light. So, bolehlah bila-bila I nak keluar dengan you. Give me your phone number. Nanti I boleh contact you.” Kata Riz sambil mengeluarkan telefonnya dan bersedia untuk mengambil nomborku.
Aku letakkan garfu dan pisau diatas pinggan. Aku sedang menahan ketawa yang sedang bergegar didalam hati.
‘Green light sangat. Kau tak tahu itu lampu kuning. Antara boleh dan tidak. Kat tengah-tengah.’ Kata hatiku.
“Kau tak kerja ke, Riz? Ini dah dekat pukul 2.30. Ngular?” Tanya Iwan selamba.
“Saya buat marketing, bang. Anytime boleh masuk dan keluar office.” Jawab Riz.
“Baguslah. Harap-harap rezeki tu berkat sebab kau dibayar gaji untuk mencari pelanggan bukan cari perempuan.” Sesedap rempah Iwan men'smash' Riz.
Aku senyum saja.
Benda dah betul. Riz aku tengok dah telan liur. Takutlah tu. Iwan pula langsung tak angkat kepalanya memandang Riz. Seakan tak sudi nak pandang wajah dihadapannya itu. 
“Tak apalah, bang. Saya pergi dulu.” Pamit Riz.
Iwan hanya mengangguk.
“Nisa, I pergi dulu.” Kata Riz dan terus bangun.
Aku ketawa kecil. Kelakar melihat dia yang terkulat-kulat bangun dan meninggalkan kami. Sempat juga dia meneguk air yang sudaj dipesannya saat pelayan restoran itu menghantarnya.
Iwan pandang saja aku. Dia dari tadi dah habis makan. Memang cepat betul dia ni kalau makan. Belum lagi tengok kalau dia pekena nasi. Sekali pandang saja, dah habis.
“Amboi, sukanya. Sampai ke telinga senyumnya.” Kata Iwan. Sarkastik.
“Dah rasa lawak. Nak gelak rasa tak sampai hati. Senyum sajalah.” Balasku.
“Apa yang lawaknya?” Tanyanya.
“Ada orang tu bijak benar buat alasan. Macam mana nak keluar waktu siang dengan orang lain kalau waktu siang asyik kena culik dengan abang Iwan. Macam ini, entah bila Nisa ni boleh kerja. Asyik teman abang Iwan saja.” Kataku.
“Nisa kerja dengan abang Iwan. Jadi PA abang. Abang Iwan pun tak pernah ada PA. Bagus juga kalau ada. Ada orang nak jaga abang ni.” Katanya.
“Tak naklah Nisa.” Balasku.
“Tak nak? Tak risau ke kalau abang Iwan nanti diambil orang?” Tanyanya.
Aku geleng tapi dalam hati tu terasa juga kalau tiba-tiba Iwan tiada lagi dalam hidup aku. Gila ke tak terasa macam hilang sesuatu. Dah lebih 3 bulan kami keluar bersama. Setiap hari kecuali hari Ahad.
Katanya itu waktu aku nak luangkan masa dengan keluarga sebab hari lain mereka sibuk bekerja. Tapi kalau hari Ahad itu dia tahu mama dan abah tiada dirumah, dia akan datang ambil aku dan dibawa kerumahnya untuk luangkan masa dengan Mami.
So, kalau dia dirampas orang, macam mana hidup aku?
‘Ish... Tak boleh. Tak boleh... Nisa. Back to reality. Jangan nak feeling. Tak ada maknanya dia dalam hidup kau seperti mana kau tu tak ada makna dalam hidup dia. Jangan nak perasan sangat. Kau ikut dia ni sebab tak nak tolak rezeki saja. Kalau ada orang kata pisau cukur, kau lah yang sedang mencukur tanpa pisau sebab dia yang rela hati dicukur.’ Kata hatiku mengingatkan diriku yang selalu lupa dan hanyut dengan perasaan.
“Nak risau apa? Lagilah Nisa suka. Lepas ni tak payah teman abang Iwan makan selalu.” Tuturku.
Kejam? Taklah. Tak ada kesan apa-apa pun pada hati dia dengan kata-kataku itu. Itu aku sangat pasti. Siapalah aku untuk dia.
“Betul ni?” Tanyanya inginkan kepastian.
Aku angguk penuh yakin walau dalam hati ada luka yang sedang bernanah.
Tak apa, nanti kita bubuh ubat. Kita rawat hati kita sendiri. Hati, tolong bertahan ye. Jangan sampai mata tau. Nanti mata tu asyik nak 'hujan' saja.
“Pastilah. Sangat pasti. Tak ada sedikit pun keraguan.” Dengan penuh keyakinan aku menjawab.
“Kenapa erk?” Soalnya padaku.
Kenapa apa pula ni? Aku dah kerut-kerut dahi. Dia pandang aku tanpa perasaan. Mulalah kepala aku ni gatal minta garu.
“Mestilah pasti sebab abang Iwan tu tak ada pun dalam hati Nisa. Tak ada perbezaan antara abang Iwan dengan Riz tu. Sama saja. Dedua pun kawan. Cuma bezanya kalau keluar dengan abang Iwan dapat makan free. Kalau keluar dengan Riz tu kena bayar sendiri.” Aku cuba menjawab soalannya.
Aku lihat air muka dia sedikit berubah. Aku dah mula rasa bersalah. Rasa bersalah kerana rasa macam dah kecewakan hati dia. Tapi tak lama. Aku kembali lega bila air muka dia sudah kembali tenang macam biasa.
“Abang Iwan tanya kenapa tak guna baju yang kita tempah hari tu. Dah seminggu baju tu kita ambil tapi sampai hari ni Nisa tak guna. Kenapa erk?” Iwan membetulkan tanggapan aku tentang soalannya itu. Patut aku ragu nak jawab. Soalannya berkisar hal lain.
“Sebab Nisa dah jual baju-baju tu. Nak kumpul duit.” Jawabku.
“Nak buat apa duit tu?” Tanyanya penuh kerut didahi.
“Nak beli DLSR. Dah beli pun. Nak tengok? Nanti esok Nisa bawa. Ingat tadi nak bawa. Dah abang Iwan duk jerit suruh cepat. Dahlah jerit macam rumah abah tu rumah Mami. Langsung Nisa lupa.” Jawabku.
Sebenarnya, 20 pasang baju yang ditempahnya itu tak ada satu pun aku jual. Aku simpan. Tak sanggup nak pakai. Hadiah kot. Rasa sayang nak pakai. Kalau boleh, aku nak perap buat frame gantung dekat dinding.
Tapi memang kalau aku jual semua baju tu, aku boleh dapat lebih dari RM3,000. Pakaian tu dari kain berkualiti tinggi dan punya pelbagai rekaan yang simple dan menarik. Padaku untuk pakai pada hari biasa macam ni terasa rugi.
“Kenapa tak cakap nak kamera, boleh abang Iwan belikan.” Rungutnya.
“Tak naklah.” Tolakku.
“Kenapa pula tak nak?” Tanyanya lagi.
“Nanti tak sampai hati nak guna.” Jawabku.
Memang kalau dia hadiahkan kamera tu, makanya nasibnya adalah sama seperti hadiah yang lain. Semua aku simpan sebab tak sampai hati nak guna. Aku bukan apa, takut kalau guna nanti dan rosak, aku buang. Dah tak ada barang peninggalan dari orang yang bagi. Buatnya orang tu mati? Menyesal aku nanti.
Baik aku beli sendiri.
“Habis tu mana dapat duit beli DSLR tu?” Tanyanya.
Aku kerut dahi. Bukan aku dah jawab ke tadi?
“Dari duit hasil jualan baju yang abang Iwan bagi tu lah.” balasku sedikit tak puas hati bila ditanya soalan yang dah dijawab.
Dia pandang aku tepat. Muka nak pengakuan jujur. Aku pandang tempat lain dengan rasa tak bersalah. Dengan rasa tak perasan apa-apa.
“Jom kita pergi beli DLSR.” putusnya.
“Buat apa? Nisa dah ada.” Tolakku.
“Yang tu jual. Abang Iwan belikan yang baru.” Katanya dan terus memanggil pelayan untuk minta bil.
“Tak naklah. Penat tau Nisa kumpul duit nak beli kamera tu. Duit yang abah bagi setiap bulan tu, Nisa simpan. Sanggup makan meggi kalau mama keluar tak masak. Sanggup ikut abang setiap hari untuk keluar rumah dan makan free. Sanggup tadah muka tak malu minta abang Iwan macam-macam sebab nak beli Encik Click yang seksi tu.” Secara tak sengaja aku ceritakan hal sebenar.
“Ooo... Ikut abang keluar sebab nak simpan duit beli kamera. Barulah tahu tujuannya. Tak pernah ikhlas dengan abang Iwan. Sedarlah abang Iwan duduk dekat mana dalam hati Nisa.” Katanya dan terus membuat pembayaran bila pelayan itu menghulurkan resit makanan kami.
“Dah, jomlah. Abang Iwan hantar balik. Abang Iwan banyak kerja ni.” Katanya lagi dan terus bangun.
Aku sudah jadi serba salah. Dia tak pernah hantar aku balik walaupun dia banyak kerja. Sama ada aku akan diusung ke pejabatnya atau ke mana saja tempat yang dia nak.
Sekali lagi otak aku menghadam kenyataan yang dia benar-benar sayangkan aku.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan