SUBSCRIBE

Rabu, Januari 03, 2018

Cinta? Semak! 16

“Aku tak faham, kenapa kau takut sangat?” Tanya Rayqal.
Rayqal hingga sekarang tak faham. Sebelum ini, Dila elok saja bekerja. Bila Engku Da pulang menjengah Firdaus, dia mula goyang. Dia mula ketakutan. Dan terus bertindak untuk berhenti kerja. Walhal selama ini, dia jaga Firdaus dengan tenang.
“Engku Da tu, bahaya. Tolonglah, dik. Carikan cepat orang ganti aku. Biar aku keluar dulu dari rumah tu sebelum Engku Da balik.” Kata Dila. Cemas.
Itu juga yang dia kata dari dulu. Tapi langsung tidak diceritakan apa yang bahayanya Engku Da. Rayqal sendiri pernah berjumpa dengan Engku Da. Engku Da memang seorang yang tegas. Tapi tidak bahaya.
Rayqal sendiri pernah bertanya hal ini kepada Haikal. Dan dari cerita Haikal, Engku Da kelihatan sama seperti perangai orang yang berkedudukan. Sombongnya dan angkuh. Cuma bila makin tua, Engku Da sudah makin lembut. Walaupun tidak lembut seperti Puan Saleha, tapi tidaklah sekeras dulu.
“Bila Engku Da balik?” Tanya Rayqal.
“Tak tahu. Dia pun jenis balik tak ada warning.” Jawab Dila.
Rayqal diam seketika. Dia berfikir sejenak.
“Kau berhenti sajalah. Pandai-pandailah dorang nak cari pengganti.” Putus Rayqal.
“Kau rasa kenapa aku suruh kau cari pengganti aku dulu sebelum aku berhenti?” Tanya Dila.
Rayqal geleng.
“First, maintain hubungan baik kau dengan Haikal. Yang kedua, orang dalam rumah tu, semua tak tahu cara nak jaga orang sakit. Kau nak ke Firdaus tu terabai? Sanggup tengok?” Tanya Dila.
Rayqal geleng.
“So, kita kena cepat cari pengganti aku. Sekurang-kurangnya, untuk tempoh 4 ke 5 bulan berkhidmat sebelum kita jumpa seseorang yang betul-betul boleh jaga Firdaus.” Kata Dila.
Rayqal angguk.
“Kau tak tanya kawan-kawan kau?” Tanya Rayqal.
“Ada. Tapi kau tahulah. Siapa nak kerja 7 hari seminggu. 12 jam sehari. Lagipun, dorang dah biasa kerja dan sibuk, susah nak biasakan diri dengan kerja-kerja yang macam ni. Lebih banyak rehat dari kerja.” Kata Dila.
Rayqal tarik nafas dalam.
“Hanya isteri je yang mampu buat semua ni.” Komen Rayqal.
“Kalau yang terlantar itu perempuan, dengan persetujuan dari bapa dia, dah bolehlah dinikahkan. Ini yang nak akadnya yang terlantar. Macam mana?” Balas Dila.
Rayqal pandang Dila.
“Engku Da tu, Firdaus je boleh handle. Masalahnya, Firdaus tak sedarkan diri. Kalau dia sedar pun, makan masa untuk dia kembali pada diri dia yang sebenar. Aku risau, kalau nanti dia sedar dan hilang ingatan.” Kata Dila. Jelas kelihatan ketakutan diwajahnya.
“Aku harap, masa Engku Da balik, Firdaus dah sedar.” Doa Rayqal.
“Aku harap, masa Engku Da dapat berita ni, dia tak dapat kesan aku. Masa tu, aku harap sangat yang kita sekeluarga hilang dari radar Engku Da.” Doa Dila pula.
Jelas benar ketakutan dalam dirinya.

Rayqal diam. Dia sedang mengatur strategi untuk berdepan dengan sebarang kemungkinan. Dia anak lelaki. Dia wajib menjaga keluarganya. Terutama Dila dan Adha.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan